Du er her

Retailmagasinet 7/2019 er ute nå

Vi er inne i en stor endring i måten betalinger skjer på i retail. Løsninger smelter sammen, nye leverandører kommer på banen og kundene skal ha raske, sømløse kjøpsopplevelser.
Av Redaksjonen
Publisert 08.11.2019 08:20

Ifølge Nets nærmer vi oss en større endring i måten vi nordmenn vil betale på i fremtiden.

– Betalingskort har i mange år vært det mest brukte betalingsmiddelet i varehandelen. Kontanter benyttes i stadig mindre grad, og vi nærmer oss det kontantfrie samfunn. Norge har i en årrekke vært verdensledende innen kortbruk, og det er noen år siden vi gikk fra å «trekke» kortet til å putte det inn i terminalene, sier Ove Skeie, direktør for POS Products i Nets. Han har jobbet med betalingsopplevelser og -løsninger i mer enn 25 år.

Det neste store paradigmeskiftet – som vi står midt oppe i – er at stadig flere venner seg til å «tæppe» kortet og gjennomføre kontaktløse transaksjoner.

I det nyeste Retailmagasinet kan du lese mer om de store endringene som er i ferd med å skje i betalingsvanene våre.
Her får du et innblikk i hva du kan lese om i Retailmagasinet 7/2019:

LEDER:

Paradigmeskifte
Det er et stort ord, men Nets har nok sine ord i behold når de beskriver det som er i ferd med å skje med betalinger i retail som et paradigmeskifte.


DISTRIBUSJON

Posten leverer innenfor døren
Nå kan Posten levere pakker innenfor inngangsdøren  når kunden ikke er hjemme. Det er et ledd i Postens satsing på å tilby kundene større valgfrihet og møte konkurransen i markedet.

Alternative salgskanaler for økologisk frukt og grønt
Det meste av økologisk frukt og grønt selges gjennom de store butikkjedene, men mange produsenter selger også gjennom såkalte alternative salgskanaler. Det kan være andelslandbruk, Bondens marked, spesialbutikker og restauranter. Her er fokus på miljø, helse og variasjon, men noen utfordringer setter kjepper i hjulene for videre utvikling.

Ski Storsenter lanserer hentepunkt
Ski Storsenter har åpnet en ny kundeservice med hentepunkt for post, personal shopper og andre


BETALINGSLØSNINGER

NFCCoop først ute med mobilbetaling
Med Coopay ble Coop første kjede ut med mobilbetalinger. Nå ruller de som første dagligvarekjede i Norge også ut kontaktløs betaling. Apples restriktive policy har skapt hodebry for Vipps og norsk retail

Ny betalingsløsning for Indiska
Indiska bytter betalingsleverandø til Nets for sine butikker i Norden. Målet er å tilby samme kundeopplevelse i alle kanaler.

Paradigmeskifte for betalinger i retail
Vi er inne i en stor endring i måten betalinger skjer på i retail. Løsninger smelter sammen, nye leverandører kommer på banen og kundene skal ha raske, sømløse kjøpsopplevelser. Samtidig skal kjedene samle inn kundedata for å kunne kommunisere med dem, og uten at transaksjonskostnadene fyker i været.


SENTERDRIFT

M44 samler jærbuene
Som regionsenter for Jæren satser M44 på å tilby flere funksjoner. Nå planlegges nok en utvidelse.


NETTHANDEL

PostNord og Mystore kutter fraktkostnadene for mindre nettbutikker
PostNord og Mystore.no skal samarbeide for å gjøre handel enklere for handelsbransjen og forbrukerne. Først ut er et markant kutt i fraktkostnadene til små og mellomstore nettbutikker.

Skreddersyr nettløsning til hver kunde
Ny Media posisjonerer seg i segmentet mellom enkel hyllevare og de aller mest komplekse løsningene for netthandlere. Hver kunde får en skreddersydd løsning basert på åpen kildekode.

Kjell & Company lanserer ny e-handelsplattform
Kjell & Company har 20 års erfaring fra e-handel og lanserer nå fjerde generasjons e-handelsplattform for å gi kunden en sømløs kanalopplevelse.

– Mobile First, leveringsalternativer, miljø
PostNord analyserer netthandelstrendene og gir råd til netthandlere.

Bergans med internasjonal storsatsing på netthandel
Selskapet varsler en stor og ambisiøs satsing på netthandel. Med seg på laget har de plattformleverandøren Jetshop og betalingsløsningen Klarna.


KJØPESENTER

Kvadrat utvider åpningstiden, etter ønske fra kundene
Kvadrat i Sandnes satser offensivt og utvider åpningstiden til kl 21. Omsetningstallene etter de første ukene tyder på at kundene setter pris på tiltaket.

Styrker seg på velvære
Individuel Geneve og BabyCare er nye konsepter på vei inn på Kvadrat som senterleder Renate Hjørnevik mener vil styrke dem ytterligere på velvære. Begge konseptene etableres for første gang i regionen.


BUTIKKONSEPT

Jysk ruller ut nytt butikkonsept, og bygger flere XL-butikker
Jysk gjør det bra i Norge og jakter på areal til større butikker. I tillegg implementerer de et nytt butikkonsept for bedre eksponering av produktene.

Elon åpnet konseptbutikk nr. 2
I oktober fikk Elon Grimstad på 700 kvm det nye butikk-konseptet til den nordiske kjeden, som butikk nr 2 i Norge etter Torgalmenningen Bergen.


ÅRETS KJØPESENTER

Ble Årets kjøpesenter med MadlaLove
Til høy jubel fra salen på Kjøpesenterkonferansen i Trondheim mottok Amfi Madla en av de mest prestisjetunge prisene i norsk retail: Årets kjøpesenter.


BÆREKRAFT

Kåret til beste kjøpesenter på bærekraft
På Kjøpesenterkonferansen 2019 i Trondheim vant Gulskogen bransjens første Bærekraftpris.


BUTIKKDRIFT

Vakre Vene: 50/50 butikk og nett
Vakre Vene i Harstad dekker hele landet. Både med en nettbutikk, som utgjør halvparten av omsetningen, og som destinasjon for folk som har hørt om butikken og legger turen innom når de er på ferie i Nord-Norge.


RETAILTRENDER

Kjenner du fremtidens kunder? - Seks ledende forbrukertrender i retail
Detaljhandelen befinner seg i en transformasjonstid preget av skiftende forbrukeratferd. Ny atferd er spesielt drevet av de unge generasjonene, Z og Y, men også generasjonene over dem, X og Baby Boomers, som i stor grad adopterer adferden. Til tross for mange forskjeller mellom de fire generasjonene, er det også mye som binder dem sammen.


MESSE

Klart for World-messene
Paperworld er en av de tre World-messene som arrangeres i Frankfurt 25.-28. januar. De øvrige to er Christmasworld og Creativeworld.


FASTE SIDER

Aktuelt
Flere sider med nyheter og produktnyheter

Retailkalenderen
Se nettutgaven her

Leverandøroversikten
Se nettutgaven her


Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Nøkkelord
Faktaboks

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller -utgaver av bladet

Les mer om Retailmagasinet