Du er her

Kundevennlig parkering øker omsetningen

Moderne parkering gir flere kunder og mer fornøyde kunder som handler for mer. Data fra parkeringen kan brukes i markedsføringen.
Av Nils Vanebo
Publisert 12.06.2019 12:52

ONEPARK var det første selskapet som sluttet med kontrollavgifter. Kundene på kjøpesentre skal ikke måtte ha angst for å få bot. Har man ikke betalt, enten manuelt på senteret eller automatisk hvis man er registrert seg som kunde med kortopplysninger, får man i verste fall en faktura i posten med et lite fakturagebyr. En helt ny tankegang enn tidligere da kontrollavgifter var en inntektskilde for parkeringsoperatørene.

– Vi ønsker å være kundevennlige, og siden har flere andre kommet fram til samme holdning, forteller Christian Poulsson, prosjektsjef i ONEPARK, til Retailmagasinet.


Christian Poulsson er prosjektsjef i ONEPARK. Foto: ONEPARK

Han understreker at parkering er en viktig del av retailopplevelsen. Kunder som kommer til kjøpesenteret med bil, blir lenger på senteret og handler for mer enn andre.

God regulering av parkeringen gir mindre misbruk, både av bilister som ikke er kunder på senteret og ansatte. Man får bedre rullering av parkeringsplassene, noe som øker kjøpesenterets totale omsetning.

Vekst

ONEPARK var tidlig ute med ANPR-løsning. De lanserte AUTOPAY i 2013. Senere er andre aktører kommet etter med lignende parkeringsløsning.

– Vi ligger foran konkurrentene våre i utvikling, sier Poulsson.

Han påpeker at ONEPARK, og Indigo Parking Group som de er del av, i større grad er et teknologiselskap enn et parkeringsselskap.

ONEPARK har kommet opp i 100 lokasjoner i Norge og utenlands. Årlig inngås 20-25 nye kontrakter for AUTOPAY, bare i Norge.

Utenfor Norge selges AUTOPAY også til andre operatører, foreløpig til seks land (Sverige, Danmark, Tyskland, Latvia, Litauen og Canada). Salg utenlands skjer gjennom ONEPARKs søsterselskap 2 park Technologies AS, som har eierskap til AUTOPAY i Norge og utland. I Norge er ONEPARK distributør.

Flest anlegg har de levert i Norge og Sverige. For tiden driver de ca. 80 anlegg i Norge og 18 i Sverige hvor de blant annet har store sentre som Mall of Scandinavia og Täby Centrum.

ONEPARK startet også i år AUTOPAY ved parkeringen på Oslo Lufthavn Gardermoen, en stor kontrakt. Avinor har fokus på retail på sine flyplasser og tenker her i stor grad på samme måte som kjøpesentrene.

Data for markedsføring

En løsning som er blitt utbredt på norske kjøpesentre er to timers gratis parkering, og tre hvis man er medlem av kundeklubben. Slikt bidrar til flere medlemmer. Etter to (eller tre) timer anbefales en timesats som eventuelt økes progressivt.

De nye kameraløsningene samler mye data som kan brukes, for eksempel i kundeklubbene. Man får vite hvilke kunder som kommer, når de kommer og hvor lenge de blir. Man kan også benytte seg av at man vet at en kunde er på senteret nå og kan på sikt gi noen av butikkene mulighetene til å sende tilbud, for eksempel på sms.

Christian Poulsson spår at data fra parkering framover bli brukt mer av kjøpesentrene i markedsføringsøyemed.

 

– Viktigste enkelttiltak for kundeopplevelsen

CC Vest på Lilleaker i Oslo installerte skiltgjenkjenning (ANPR) for halvannet år siden. OnePark er leverandør og drifter parkeringsanlegget.

Herman Dyrø, direktør marked & forretningsutvikling i Mustad Eiendom, er fornøyd med investeringen de har gjort:

– Systemet er svært smidig. og det har gitt både kundene og oss fordeler. Det nye parkeringssystemet er det viktigste enkelttiltaket vi har gjort for å bedre kundeopplevelsen. Kundene synes det er fantastisk. De slipper å ta lapp og risikoen for å få bot, sier han.

Dyrø forteller at de i en periode på en måneds tid etter overgangen måtte gi kundene informasjon, men kundene lærte seg det nye systemet fort.

Før CC Vest fikk ANPR-anlegg bruke de et klassisk system med å feste lapp i ruta. Ble fristen oversittet, kunne det bli en kontrollavgift som var lite populær.


Herman Dyrø, direktør marked & forretningsutvikling i Mustad Eiendom, er fornøyd med investeringen de har gjort i ny parkeringsløsning for CC Vest. Foto: Mustad Eiendom

Den eneste muligheten til å få bot nå er om man feilparkerer på handicap-plass e.l.

Misbruket borte

Parkering kan være en utfordring for kjøpesentre, spesielt for sentre lokalisert på knutepunkter med stor trafikk – som for CC Vest. Nå er parkeringen godt regulert, blant annet med karenstid før man får begynt på en ny tretimers parkering.

– Det har vært noe problemer med misbruk tidligere, men det har aldri vært et stort problem. Det viktigste for oss har vært at det blir en mer sømløs kundeopplevelse, sier Dyrø.

Vurderer ANPR flere steder

I fjor fikk CC Vest en omsetningsøkning på fem prosent, og med det er de i toppsjiktet store kjøpesentrene i Norge, forteller Dyrø.

Mustad Eiendom utvikler et område på hele 330 mål på Lilleaker, hvor CC Vest er en del. Også på andre områder vurderer de å innføre ANPR-løsning.