Du er her

Kork: Verdens første karbonpositive emballasje?

Kosmetikk-kjeden Lush er i gang med å teste såpekopper av kork som de mener bidrar til å redusere CO2-mengden i atmosfæren. Muligens er dette den første karbonpositive emballasjen i verden.
Av Nils Vanebo
Publisert 14.08.2019 12:34

Lush har tatt i bruk såpekopper som er laget av barken til korkeik fra Alentejo-regionen i Sør-Portugal. Såpekoppene skal i første omgang brukes til sjampobarer (sjampo i fast form).

I løpet av det kommende året planlegger Lush å kjøpe inn en halv million slike kork-såpekopper.

Portugal har verdens største korkskog, og korkeika en landets nasjonaltre. Hvert niende eller tiende år felles barken som brukes som råvare, mens treet lever videre. Treet felles altså ikke. Lush betaler ekstra for å forvisse seg om at skogen drives bærekraftig.


I Alentejo-regionen i Sør-Portugal ligger verdens største skog av korkeik. Foto: Colourbox

Det planlegges å bygge et produksjonsanlegg i Portugal for å videreforedle råvaren lokalt.

Setter seil

Lush har konservativt anslått at hver såpekopp av kork bidrar til å binde én kg CO2. Til sammenligning resulterer produksjon av én kg aluminium til at ni kg CO2 slippes ut.

Den ferdige korken skal ikke fraktes med containerskip, men i stedet fraktes til England med seilbåter! Slik transport reduserer også 'carbon footprint', men Lush innser utfordringene med seilbåter: Lengre transporttid og høyere kostnader.

Gode egenskaper

Kork brytes i motsetning til plast lett ned. I tillegg har det en rekke positive egenskaper: Et materiale som er lett å bearbeide, sterkt, lett, anti-bakterielt, brenner dårlig, vannresistent, tørker lett og er lett å rengjøre.

Kork egner seg derfor ikke bare som vinkorker, men kan også være et velegnet materiale til å oppbevare eksempelvis sjampobarer eller såpe.

Ikke veldedighet

Nick Gumery er ansvarlig for innkjøp av emballasje hos Lush i Storbritannia. Til avisen The Telegraph sier han følgende om prøveprosjektet:

– Det er en test av logistikken og om det er fornuftig forretningsmessig. Næringslivet vil ikke gjøre endringer som kun er basert på veldedighet. Lush er interessert i effekten, men vi ønsker å vise at vi – som en etisk virksomhet – også kan tjene penger.

Gumery håper at kork-prosjektet innebærer starten på en global revolusjon innen emballasje, og at det kan være svaret på plast-krisen.

I Norge har Lush har seks butikker: Tre i Oslo samt én i Bergen, Trondheim og Stavanger.

Kilder: Lush, The Telegraph