Du er her

Kjøper AI-selskap for å få bedre etterspørselsprognoser

Nike kjøper AI-selskap for å få bedre prognoser for hva, når og hvor kundene ønsker å kjøpe. Målet er å gi kundene personlig service, i stor skala.
Av Nils Vanebo
Publisert 08.08.2019 10:17

Nike offentliggjorde i en pressemelding tirsdag at de hadde kjøpt Boston-selskapet Celect som har spesialisert seg på å predikere etterspørsel fra forbrukere. Nike ønsker å gi kundene bedre personlige tilbud og service. De vil vite når og hvor kundene kjøper de ulike produktene.

Nike har som mål å betjene sine kunder personlig, i stor skala. Med AI-teknologien fra Celect regner Nike med at de sjeldnere vil bli overrasket over høy etterspørsel etter enkeltprodukter og bli utsolgt.

Integreres umiddelbart

Teknologien som Celect har utviklet skal integreres i Nikes apper og nettsted. Celect skal integreres i Nikes organisasjon umiddelbart.

– Med oppkjøpet av Celect akselererer vi vår digitale fordel ved å legge til en plattform som er utviklet av dataforskere i verdensklasse. Etterhvert som etterspørselen etter våre produkter øker, må vi legge større vekt på innsikt og optimering av data slik at vi blir hyperfokusert på kundeatferd, sa Eric Spunk, COO i Nike.

Celect ble etablert så sent som i 2013 og har utviklet en skybasert analyseplattform som gir retailere innsikt i hvordan lageret kan optimeres i et omnikanal-miljø gjennom prediksjon av etterspørsel lokalt.

Til CNBC forklarte Spunk:

– Vi må forutsi etterspørselen. Vi har ikke seks måneder på det, men 30 minutter.

Nøkkelord