Du er her

Heiane stoppet handelslekkasjen på Stord

– Heiane Storsenter ble bygget for å stoppe handelslekkasjen, først og fremst til Haugesund. Nå som omsetningen er kommet opp i nesten en halv milliard, må vi kunne si at vi har lykkes bra, sier senterleder Terje Børtveit.
Av Henrik Aasbø
Publisert 08.06.2019 07:56

– Det er først og fremst tilgjengeligheten vi scorer på, fortsetter han.

– Her er alt på ett plan, det er god plass, oversiktlig og med flere innganger som er lett tilgjengelig like ved parkeringsplassen, der man selvfølgelig parkerer gratis. Her har man god oversikt, og vi vet at det er spesielt mange godt voksne som setter pris på alt dette.

Per i dag har ikke Heiane Storsenter ladestasjoner for elbiler, men dette er noe det nå jobbes med å få til. Dessuten finnes det ladestasjon like borti gata.

I kommunesenteret ligger to andre kjøpesenter, det lille Bytunet og det store AMFI Stord. Sistnevnte har dobbelt så mange butikker som Heiane, men det er likevel sistnevnte som har den største omsetningen.

Handle på Stord

Stord kommune har et innbyggertall på rundt 19.000. 14.000 av disse bor i Leirvik. Heiane Storsenter ligger langs E39, et par kilometer utenfor sentrum.

– Men vi er ikke så opptatt av konkurransen med AMFI-senteret. Vi er opptatt av å få folk til å handle på Stord. Den største konkurransen ligger først og fremst i handelslekkasjen til Haugesund, som før vi kom var betydelig. Dette senteret ble bygd i 2008, først og fremst for å stoppe den lekkasjen, og når vi etter 11 år her har klart å nå en omsetning på nesten en halv milliard, må vi vel kunne si at vi har lykkes, sier Børtveit.

Selv om Bergen ligger nærmere, er reiseveien kortest til Haugesund. Derfor er de store sentrene der på en måte like store konkurrenter som sentrene inne i byen.

Økt omsetning hvert år

Siden oppstarten har Heiane Storsenter hatt ti år med økning i omsetningen hvert eneste år. Noe av dette skyldes naturlig nok tilførsel av nye butikker og foretak, men de siste fem årene har senteret hatt fullt hus, og likevel oppnådd økt omsetning hvert år.

– Clas Ohlson var de som kom til sist. De var veldig velkomne her, av alle parter, og de også har opplevd en fin omsetningsøkning, forteller senterlederen.

– Hva med konkurransen fra nettet, og hvordan møter dere den?

– Vel, netthandelen er bare cirka 10 prosent av omsetningen her til lands, så det er ikke det store problemet. Ennå, i alle fall. Men netthandelen er der, og den vil bare øke. Derfor må butikker og kjeder både følge med og henge med. Samtidig er jo vi mennesker sosiale vesener, vi vil gjerne treffe andre folk og snakke med hverandre. Også ungdommene vil nok endre adferdsmønster etter hvert som de blir eldre, tror Børtveit.

Opplevelsessenter

– Likevel vil det være de som best klarer å samkjøre handel og netthandel som vil overleve. Man er nødt til å ha denne kombinasjonen, sier Børtveit. Og trekker frem to små nisjebutikker i senteret, Lille mei (barneklær og utstyr til barn) og Twinshe (klær, sko og reiseeffekter – drives av to tvillingsøstre, derav navnet) som begge også har egen nettbutikk.


TVILLINGER: Twinshe er startet opp og drives av to tvillingsøstre. En liten nisjebutikk som har funnet en fin måte å kombinere butikk og nettbutikk.

Han tror også at vi i fremtiden vil kunne se en betydelig endring i hva et kjøpesenter inneholder og tilbyr.

– Vi må gi kundene en grunn for å komme hit. Som for eksempel Intersport, som tilbyr testing for å finne riktig løpesko til kundene. Og man kan ikke – heller ikke i fremtiden – få klippet håret via nettet. Men kanskje vil det vi i dag kaller kjøpesenter i fremtiden bære mer preg av å være et opplevelsessenter, antyder han.

Raske beslutninger

Heiane Storsenter eies av eiendomsselskapet Midgard Gruppen AS i Bergen. De eier kun to kjøpesenter, det andre er Husnes Storsenter i Kvinnherad. Det var Sektor som i sin tid startet opp og eide senteret på Heiane, deretter var Citycon en periode inne som eiere, inntil Midgard kjøpte senteret i fjor.

Børtveit slår fast at de trives med lokale eiere, der det er korte beslutningsveier.

– De som jobber der er noen kjempefolk, vi får god kontakt og kan ta raske beslutninger, fremholder han.

Ikke plass

– Er det noe du som senterleder savner her på senteret, slik det er i dag?

– Pol. Vi skulle gjerne hatt et vinmonopol her, og vi har forsøkt, men det er neppe mulig å få, innser han. Kommunen har bestemt at vinmonopolet skal være i sentrum.

I tillegg nevner Børtveit at de gjerne skulle hatt en butikk som for eksempel Søstrene Grene, for større utvalg. Og kanskje et spisested til. I dag er Cafe Opus eneste serveringssted, men flere er det heller ikke plass til, per i dag.

Heiane Storsenter er et såpass ungt senter at det naturlig nok har vært en del utvidelser og sammenbygging de senere årene. Men nå ser senteret ut til å ha satt seg. Det siste som skjedde var at senteret kjøpte opp det såkalte «Opelbygget», der Heiane bil holder til. Når de etter hvert flytter ut og/eller bygger nytt, vil dette bli en naturlig integrert det av senteret, bygd sammen med Skeidar og Elkjøp, men foreløpig er det ikke bestemt nøyaktig når eller hvordan dette blir.

 Et av de reneste

– Vi er gode på sortering av søppel, kommer det kontant fra Terje Børtveit når vi kommer inn på det temaet. Dette har vi vært nøye på fra dag én. Jeg er helt sikker på at vi har et av de reneste og ryddigste miljørommene på norske kjøpesenter, fortsetter han.

Inne på dette rommet har de montert en skjerm med informasjon og takk til de som sorterer, med bilder av butikksjefene.

Senterlederen forteller ellers at flere av de største leietakerne har bidratt positivt når det gjelder sortering og behandling av avfall.

– Gjør som vi vil

Heiane Storsenter er som alle andre for full fart inn i den digitale tidsalder, også når det gjelder markedsføring. Fortsatt annonserer de en del i lokalavisa Sunnhordland, fordi den står sterkt i lokalsamfunnet. Men det blir stadig mindre på papir.

Det som imidlertid er noe spesielt med Heiane Storsenters markedsføring, er at de i stor grad bruker bilder av butikksjefene også i sin markedsføring.

– Det gjør vi for at kundene skal få et personlig forhold til dem, kjenne dem igjen og få en feel good-følelse.

Til intern reklame har de i dag flere mindre skjermer rundt i senteret, og denne våren har de nettopp montert opp en åtte kvadratmeter stor stadionskjerm utendørs. Den ble levert av Assist Haugesund AS, og vil – i likhet med de øvrige skjermene i senteret – kun inneholde egenreklame for senterets egne butikker.


Inne i senteret er det flere mindre skjermer, utendørs har de nå fått en stor skjerm på åtte kvadratmeter. Alle disse er kun forbeholdt senteret egne leietakere.

– Ellers synes vi at det også i markedsføringssammenheng er godt å slippe å være del av et stort konsern. Nå er det ikke slik at vi må gjøre det sånn eller sånn. Her på Heiane Storsenter gjør i grunnen akkurat som vi selv vil, understreker Terje Børtveit.

 

– Kjører hardt på service

Sko kan man kjøpe på nett, men hos Mani på Heiane Storsenter gir man likevel kundene gode grunner for å oppsøke butikken. – Vi kjører hardt på service. Vi vil være førstevalget, sier butikksjef Jane Bjelland.

Hennes butikk er en av til sammen 26 i kjeden. Det startet i Haugesund og ble etter hvert et slags vestlandsfenomen, men finnes nå fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør. Mani på Stord har tre fast ansatte og to som jobber deltid i travle tider. Og butikken går veldig bra, forteller Bjelland, som har vært med siden oppstarten i 2008 da senteret åpnet.

– Du vet, folk må jo ha sko hele tiden, smiler hun.

Fin stemning

– Vi har det veldig bra her i senteret. Det er fin stemning og miljøet blant de ansatte i butikkene er veldig godt, sier hun. Det er viktig for trivselen.

Det meste av markedsføringen foregår i sosiale medier. 


Jane Bjelland er butikksjef hos Mani, Stords eneste rene skobutikk og legger stor vekt på å gi kundene god service.

– Felles markedsføring er det ikke så mye av, men av og til sender vi noen forslag til Terje (senterleder Børtveit) av og til. Vi benytter veldig lite papir, men fra har noen ganger et ilegg i lokalavisa Sunnhordland.

Vil være førstevalget

– Vi merket jo at det for en tid tilbake var noen år med dårlige tider, men vi satser på å ha et bredt utvalg og kjører hardt på service. Vi er også eneste rene skobutikk på hele øya. Vi vil rett og slett være førstevalget, slår butikksjefen fast.

– Noe du savner her på senteret?

– Vel, det kunne kanskje vært større. Men slik det er i dag, finner jo folk alt de trenger her, sier Jane Bjelland.

Faktaboks

Fakta Heiane Storsenter

Størrelse:28.300 kvm, 22 butikker + 8-10 andre leietakere

Omsetning: 482 millioner i 2018

Beliggenhet: Stord, like ved E39

Marked: Sunnhordland

Viktigste konkurrenter: Amfi Stord

Eier: Midgardgruppen (fra 2018), tidligere Citycon og Sektor

Byggeår og viktige utbygginger og opprustninger: 2008 (byggeår)

Adkomst og parkering: Direkte adkomst fra E39 og 450 p-plasser