Du er her

Handel i sosiale medier – den neste handelsrevolusjonen er allerede her

Adyens retailbarometer viser at 18 prosent av nordiske forbrukere benytter seg av sosiale medier for å handle daglig. Dette kan komme som en overraskelse for de som fulgte nyheten om at en kjent instagrammer med over to millioner følgere kun klarte å selge noen titalls plagg fra sin egen kleskolleksjon. Er det på tide å ta sosiale medier som handelskanal på alvor?
Av Kronikk
Publisert 12.07.2019 09:46

Av Tobias Lindh, Norden- og Baltikumsjef i Adyen

La oss først og fremst starte med å rydde opp i hva som menes med «handel i sosiale medier».

For mange går tankene direkte til markedsføring. Daniel Wellington var en av de første som lykkes på Instagram ved å annonsere sine produkter gjennom influencere. Det ga dem både rekkevidde, posisjonering, og muligheten til å drive salg med rabattkoder.

I dag finnes det andre måter å selge på via sosiale medier. Plattformene i seg selv fungerer nærmest som markedsplasser. Retailbarometeret fra Adyen, som utgis til høsten, viser blant annet at hver tredje forbruker planlegger å handle via Facebook Messenger i løpet av året.

Dette er en trend vi ser hos forbrukere over hele verden. Mens 18 prosent av nordiske forbrukere handler regelmessig i sosiale medier, er tallet hele 28 prosent i land som Brasil, Italia og Spania.

Hvorfor skjer denne utviklingen nå? Et kjøp skal være enkelt. BankID på mobil, betalingsapper og mobile lommebøker driver alle handel til telefonen, og det er nettopp her sosiale medier står best posisjonert. 

De som er opptatt av konvertering vet at jo flere skritt en forbruker må ta i en kjøpsprosess, desto større er sjansen for at de hopper av. At flere begynner å handle i samme kanal som de henter inspirasjon fra er derfor helt logisk. Retailbarometeret viser at av de som handler i sosiale medier i dag, er over halvparten svært enig i dette.

Men, selv om handel gjennom sosiale medier er i ferd med å øke, betyr ikke det at man bør droppe vanlig netthandel eller stenge sine fysiske butikker. De virkelig store mulighetene ligger i synergien av disse salgskanalene sammen. Jeg vil heller anbefale å gå gjennom kanalstrategien for å se hvordan sosiale medier kan bli en viktig del av markedsmiksen ved å stille seg følgende spørsmål:

– Åpner sosiale medier opp for å nå ut til en ny og viktig målgruppe?

– Er sosiale medier et sted man kan nå ut til, og ta vare på lojale kunder?

Svarene på disse spørsmålene vil variere fra virksomhet til virksomhet og avhenger i stor grad av hva man selger. Det viktigste er uansett å bygge en kanalstrategi som er skalerbar slik at man får en god oversikt over hvordan kundene beveger seg mellom de ulike kontaktpunktene. Da klarer man virkelig å kapitalisere på sin omnikanal-strategi.