Du er her

Bergans lærer kundene å reparere

29. juli går startskuddet for Tour de Sy, en tre uker lang reparasjonsturné Bergans arrangerer i samarbeid med motefagskolen Esmod. Målet er å vise folk hvor enkelt og smart reparasjon av ødelagte turklær og -utstyr kan være.
Av Pressemelding
Publisert 08.07.2019 11:32

Hvem har vel ikke opplevd at et klesplagg med et lite hull, en ødelagt glidelås eller revnet lomme bare blir liggende bakerst i skapet? Vi skulle så gjerne reparert klærne våre, men har ikke tid, penger eller vet ikke hvor vi kan få hjelp. I sommer reiser Bergans og Esmod på tur med sybilen sin for å gjøre noe med dette.

Reparerer gratis

– Med Tour de Sy vil vi gi folk en god grunn til å finne frem de ødelagte skattene. Vi reparerer gratis alle merker på denne turen og gir med det produktene nytt liv. Bergans-produkter vi ikke får reparert kan sendes inn til oss. Vinn-vinn for folk og naturen, sier bærekraftsansvarlig i Bergans, Yngvill Ofstad.

– Produksjonen er svært ressurskrevende med tanke på råvarer, vann, kjemikalier og energi. Derfor mener Bergans at et av de mest effektive klimatiltakene en forbruker selv kan gjøre, er å sørge for at produktet er i bruk og lever lengst mulig. I dette perspektivet er rimelige og tilgjengelige reparasjonstjenester avgjørende.

– I Bergans har vi et sterkt ønske om å gjøre det enkelt og attraktivt for forbrukerne å ta bærekraftige valg i hverdagen. Vi tror at enda flere ville reparert ødelagt utstyr dersom slike tjenester var rimeligere og mer tilgjengelige, sier Ofstad.

– Med Tour de Sy gjør vi ord til handling. Vi tar bokstavelig talt tjenesten ut til folket samtidig som vi lærer masse om nordmenns vaner og tanker om sirkulære tjenester.

Esmod-studenter på laget

Med seg på Tour de Sy-laget har Bergans studenter fra motefagskolen Esmod. Samarbeidet mellom Bergans og Esmod startet i 2018, da de lagde et moteshow på Black Friday med brukte Bergans-produkter som var redesignet om til spektakulære moteplagg.