Du er her

‘Både opplevelses- og kjøpesenter’

– Virkeligheten for kjøpesentre er annerledes i dag enn for bare få år siden. Vi skal underholde like mye som vi selger varer. Konkret: Nordby Shoppingcenter skal bli like viktig som opplevelsessenter som kjøpesenter.
Av Odd Henrik Vanebo
Publisert 15.08.2019 12:36

Det er fremtiden Ståle Løvheim ser for seg for Nordens største kjøpesenter under ett tak, som i fjor bikket over SEK 4,5 milliarder på topplinjen.

Trafikale problemer

– Hvor vi vil bite oss fast. Hittil i år er vi fire prosent opp, til 2,7 milliarder, tre prosent opp i antall besøkende. Jeg vil være fornøyd med 1,5–2 prosent salgsøkning for hele året – en årsomsetning på pluss 4,5 milliarder, som altså vil være en konsolidering.

Er en konsolidering ambisiøst med den bratte vekstkurven dere har hatt? – Ja, vi har et stort problem knyttet til infrastrukturen. Konkret: Vi har trafikale problemer inn til senteret, og inne i senteret. Det innebærer at vi simpelthen ikke får lov til å utvide eller bygge ut. Vi må pent avvente en ny og bedre infrastruktur som tåler utviklingen vi ser for oss, og som vi også drømmer om.

Fantasirik visjon

For noen år siden fantaserte dere i norske medier om et innendørs alpinanlegg med afterski, gocart-bane, badeland, hotell med kasino, egen bondegård med aktiviteter og et feriesenter med gondolbane. Oppgitt? – Det var en fantasifull visjon. Visjoner er det viktig å ha. Realistisk i overskuelig fremtid er å få utvidet lekelandet vi har, og som er svært populært. Go-cart er aktuelt, også innenfor en miljøramme – med elektriske biler, for å ha et tilbud til de unge. Men alle utvidelser krever penger og plass, og da er vi tilbake til infrastrukturen som det store hinderet. Vägverket sitter med nøkkelen. Pr. i dag er utfordringen å få trafikken til å flyte til og fra – og inne i – senteret.

Gir ikke opp planen

– Men vi gir ikke opp den langsiktige planen for kombinasjonen av kjøpesenter og opplevelsessenter, forsikrer Løvheim: – Vi har et godt og populært hotell, som også må bygges ut skal vi komme dit vi ønsker. Samme med lekelandet. Det er en golfbane like ved, som inngår i et opplevelsessenter med Nordby som en destinasjon. Vi ser for oss et tilbud til weekendbesøkende, som kan ta inn på hotellet og bruke attraksjonene og aktivitetene, kombinert med hyggelig handel.


Lekelandet, som også ønsker å utvide, er blitt ektra populært. (Foto: Nordby Shoppingcenter)

Harryhandel grunnlaget

Utviklingen har vært eventyrlig. Løvheim har vært med siden åpningen av de nye Svinesundbrua i 2005. Da var omsetningsmålet én milliard. På de 14 årene er omsetningen femdoblet. Kundegrunnlaget er det samme som det alltid har vært: Ni av ti er nordmenn.


Ståle Løvheim har godt grunnlag for å lede Nordens største kjøpesenter under ett tak, hvor ni av ti kunder er norske. Han er fra og bor fortsatt på den norske siden av grensen – i Skjeberg.
 

 

Nøkkelord